روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

تست چگالی استخوان چیست؟

اول از همه خبر خوب این است که پوکی استخوان شرایطی است که اگر به درستی و در زمان مناسب تشخیص داده شود قابل پیشگیری و قابل درمان خواهد بود. با اینحال خبر بدی نیز برایتان داریم. معمولا بیشتر افراد اگاهی و هوشیاری کافی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان را ندارند. بیشتر افراد به خصوص زنان بالای 50 سال، از این بیماری رنج می برند، شکل استخوان هایشان تغییر می کند و در برخی از موارد جان خود را به خاطر چنین شرایطی از دست می دهند.

پوکی استخوان به تنهایی باعث ایجاد کمر درد نمی شود. با اینحال چنین شرایطی می تواند ستون فقرات را تضعیف نماید. در حقیقت شکستگی استخوان ها اولین نشانه هشدار دهنده این بیماری است. در پوکی استخوان پیشرفته، درد و ناتوانی به سراغ فرد می اید.

همه ما به خوبی می دانیم که پوکی استخوان یکی از رایج ترین مشکلات در میان مردم است. تقریبا 8 میلیون زن و 2 میلیون مرد در ایالت متحده آمریکا از این شرایط رنج می برند. سایر افراد نیز در معرض خطر توسعه پوکی استخوان قرار دارند.

  

تست چگالی استخوان و داروها برای کاهش از دست دادن استخوان ها:

آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) می تواند چگالی استخوان را در فرد اندازه گیری کند و آن را با چگالی استخوان در سایر افراد مقایسه نماید.

این آزمایش نه تنها نرمال بودن استخوان ها را مشخص می کند بلکه اگر فردی در معرض خطر برای شکستگی قرار داشته باشد را نیز نشان می دهد.

برخی از متخصصان توصیه می کنند هر یک یا دو سال یکبار این ازمایش برای زنان بالای 65 سال و زنانی که در دوره پس از یائسگی قرار دارند و کمتر از 65 سال سن دارند انجام شود.

بسته به آزمایش تراکم استخوانی و سایر تست های تشخیصی که توسط پزشک انجام می شود، فرد متخصص می تواند داروهایی را برای کاهش نرخ از دست دادن استخوان و کمتر کردن شکستگی ناشی از پوکی استخوان تجویز نماید. برای اینکه بتوانید از داروهای تایید شده استفاده نمایید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

روشی به نام اسکن DEXA می تواند بهترین روش تشخیصی برای پوکی استخوان باشد. این ازمایش با عبور اشعه ایکس با انرژی پایین از استخوان ها انجام می شود. این تست ممکن است 10 دقیقه طول بکشد و بدون درد خواهد بود. مقادیری که توسط این ازمایش ایجاد می شود را می توان با دو مورد زیر مقایسه کرد:

  1. جمعیت جوان بزرگسال: که نمره T نیز نامیده می شود. این تست واریانس بین بیمار و جوانان بزرگسال را اندازه گیری می کند. اگر نمره به دست آمده بالای -1 باشد، فرد نرمال و طبیعی است. گر نمره به دست آمده بین -1 و -2.5 باشد فرد استئوپنی مبتلاس و اگر نمره به دست آمده زیر -2.5 باشد فرد پوکی استخوان دارد.
  2. گروه کنترلی منطبق بر سن و جنسیت: نمره Z واریانس بین بیمار و مقدار استخوان گروه کنترل را اندازه گیری می کند. گروه کنترل در برگیرنده سایر افراد در گروه سنی بیمار و جنسیت آن است. نمره ای که به طور غیر طبیعی بالا یا پایین باشد نشان دهنده نیاز به انجام تست های بیشتر خواهد بود.

به کمک آنالیز آماری، اسکن DEXA می تواند خطر ابتلا به شکستگی ناشی از پوکی از استخوان را در فرد مشخص کند. بر اساس پیشنهادات موجود، ازمایش تراکم مواد معدنی در استخوان در موقعیت های زیر توصیه خواهد شد:

  • همه زنانی که بالای 65 سال هستند.
  • زنان در دوره پس از یائسگی که زیر 65 سال هستند و فاکتورهای خطر متعددی برای ابتلا به پوکی استخوان دارند.
  • در دوران یائسگی اگر در مورد درمان جایگزین هورمونی تصمیمی گرفته نشده باشد.
  • تست اشعه ایکس غیر طبیعی در ستون فقرات
  • استفاده طولانی مدت از داروهای استروئید خوراکی
  • غده تیروئید پر کار

معمولا تشخیص پوکی استخوان برای تعیین این مورد است که ایا این یک بیماری اصلی است یا نشانه ثانویه از مشکل دیگری است. به همین خاطر پزشک از طریق بررسی سوابق و معاینه جسمی می تواند تشخیص خوبی ارائه دهد و در برخی از موارد به تست های دیگری برای تشخیص نیاز خواهد داشت.

منبع مجله سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.