روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

چگونه از قدرت ذهن ناخودآگاهمون استفاده کنیم؟

هر زمان که ذهن هوشیار یا آگاه شما در حال فعالیت است، ذهن ناخوداگاه نیز به طور پنهانی در حال کمک کردن و همکاری است. حتما می خواهید بدانید چگونه این کار را می کند. به راحتی، به عنوان مثال زمانی که در حال خواندن این مطلب هستید ذهن ناخوداگاه شما قسمت هایی از اطلاعات را دریافت می کند و آن را پردازش و در نهایت ذخیره می کند. هر زمانی که سعی کنیم این اطلاعات را به یاد بیاوریم، مغز از این قسمت استفاده خواهد کرد.

با این حال، در حالی که جمع ‌آوری، پردازش، و به یاد آوردن اطلاعات با ضمیر ناخودآگاه ما آسان است، یاد گرفتن اینکه چطور از ذهن ناخوداگاه خود برای انجام وظایف دیگر استفاده کنیم، ساده نیست. اگر بخواهیم از ذهن ناخوداگاه خود برای موفق تر شدن استفاده کنیم، باید در ابتدا کمی بیشتر در مورد آن بدانیم. در این مطلب به ذهن ناخوادگاه و نحوه بهره گیری از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

  

ذهن ناخوداگاه چیست؟

اول از همه بیایید در مورد اینکه "ذهن ناهوشیار یا ذهن ناخوداگاه چیست؟" صحبت کنیم. این زیگموند فروید بود که این نظریه را به عنوان بخشی از سطوح ذهن ایجاد کرد. فروید استدلال کرد که ما سه سطح ذهنی داریم که آن ‌ها به شرح زیر هستند:

هوشیار یا آگاه: احساسات و افکار روزمره ما

نیمه هوشیار یا نیمه آگاه: اطلاعاتی که برای یادآوری از آنها استفاده می کنیم. خاطرات یا اطلاعات مورد نیاز برای انجام کارهای خاص.

ناخوداگاه: اطلاعاتی که بدون درک ما از آن، کلیت رفتار ما را شکل می دهد.

حتی زمانی که ما آگاهانه از این بخش‌ های ذهن خود استفاده نمی‌ کنیم، به طور مداوم در حال توسعه هستند. ضمیر ناخودآگاه ما به طور مداوم مشغول پردازش و جمع‌ آوری اطلاعات است، حتی هنگامی که شما این اطلاعات را می‌ خوانید. در حقیقت، این قسمت از مغز نسبت به ذهن هوشیار ۵۰۰،۰۰۰ برابر بیشتر اطلاعات ما را پردازش می ‌کند!


چرا نمی توانیم تمام مدت از ضمیر ناخوداگاهمان استفاده کنیم؟

اگر واقعا ضمیر ناخودآگاه ما تا این اندازه قدرتمند است و در موفقیت ما نقش دارد، پس چرا ما نمی ‌توانیم همیشه از آن استفاده کنیم؟

ذهن ناخودآگاه در این روش مشکل دارد و به این سادگی که فکر می کنید نیست، در حقیقت ضمیر ناخودآگاه ما به طور مداوم کار می ‌کند، اما افکاری که از آن بیرون می ‌آیند کاملا تصادفی هستند. این قسمت بخشی از ذهن ما است که باعث می ‌شود ما به سرعت واکنش نشان دهیم، مانند پریدن از مسیر ماشین در حال حرکت!

در زمینه ضمیر ناخودآگاه باید به دو نکته توجه کنیم: اول اینکه، درست است که ذهن ناخودآگاه ما قدرتمند است، اما مستقل نیست. ما برای انجام تمام کارهایمان در وحله اول به ذهن خودآگاه یا هوشیارمان نیاز داریم و بخش بسیار خوبی از قدرت تفکر ما از آن نشأت می گیرد.

دوم اینکه، به دلیل این رابطه، منطقی است که ما نمی ‌توانیم تمام مدت از آن استفاده کنیم، اما می ‌تواند راهی برای شما فراهم کند که نشان دهد چگونه از ذهن ناخودآگاه خود برای دستیابی به موفقیت استفاده کنید.


چگونه می توان از ذهن ناخودآگاه خود برای موفقیت استفاده کرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، یادگیری نحوه استفاده از ذهن ناخودآگاه برای رسیدن به موفقیت، کاری دشوار است. اما نا امید نشوید راهکارهایی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. ما می توانیم با ذهن آگاه یا هوشیار خود، با استفاده از نظریه پیش زمینه سازی (Priming) از ذهن ناخودآگاه نیز استفاده کنیم. این نظریه عمل استفاده از مغز آگاه ما برای تمرکز بر یک کار خاص است.

این مثل این است که تمام اطلاعات آگاهانه را در ضمیر ناخودآگاه خود قرار دهید. این کار به مغز شما اشاره می ‌کند که این یک مشکل یا موقعیتی است که می ‌خواهید با آن مقابله کنید. مغز شما آن را درک می ‌کند و ذهن ناخوداگاه شما این مساله را به صف اضافه می ‌کند.

در قسمت زیر برخی از کارهایی که می‌ توانید برای شروع این فرآیند انجام دهید آورده ایم:


  1. برنامه ریزی برای انجام هیچ کاری

ضمیر ناخودآگاه ما مانند یک محتکر ایده ها و راه حل ها عمل می کند. اغلب اوقات، زمانی که در حال کار بر روی چیز دیگری هستید، به ارائه ایده ها توسط ضمیر ناخودآگاهتان دست نخواهید یافت. با این حساب، اگر کسی هستید که مرتباً کاری را انجام می دهید، پس به ذهن خود برای دست یابی به این ایده ها به اندازه کافی استراحت نمی دهید. اگر اجازه ندهیم که ایده های جدید ظهور کنند، نمی توانیم انتظار رشد و پیشرفت داشته باشیم. این می تواند صرفا به معنای انجام هیچ کاری باشد!


  1. وسیله ثبت ایده را همیشه با خودتان همراه داشته باشید

وسیله ثبت ایده هر وسیله‌ ای است که به شما اجازه می‌ دهد یادداشت بردارید: موبایل، دفتر یادداشت، یک ضبط‌ صوت دیجیتال و ...

ایده پشت این کار این است که هر وقت ایده‌ ای داشته باشید می‌ توانید آن را یادداشت کرده و قبل از اینکه فراموش کنید آن را ثبت کنید. این ایده می‌ تواند از پروژه ‌هایی که می‌ خواهید در آن کار کنید گرفته تا یک راه‌ حل برای مشکلی که با آن سر و کار دارید، هر چیزی را شامل شود.


  1. فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش روشی دیگر برای بهبود عملکرد مغز و کار کردن بیشتر است. اگر همیشه بی تحرک باشیم، ارائه ایده های جدید و خلاق نیز برای ما سخت خواهد بود. به جای این بی تحرکی بلند شوید، به اطراف تان حرکت کنید و اجازه دهید ذهن ناخودآگاه شما کار کند.

به یاد داشته باشید که همیشه نمی توانیم به سرعت تصمیم بگیریم راه حل هایی برای مشکلات خود ارائه دهیم. با این وجود، کاری که ما می توانیم انجام دهیم، کاشت بذری است که ذهن ناخودآگاه ما روی آن کار کند. به این ترتیب کم کم به ایده حل مشکلات خواهیم رسید.


  1. کلیدهایتان را رها کنید

این یک تمرین فکری است که سالوادور دالی و توماس ادیسون از آن استفاده کردند. ایده‌ ای که پشت این روش وجود دارد این است که تلفن و یا کاغذ تان را در اطراف خود داشته باشید و در یک صندلی استراحت کنید.

به استراحت بر روی صندلی ادامه دهید تا زمانی که به مرحله چرت زدن برسید. این مرحله ‌ای قدرتمند است که ذهن ناخودآگاه ما بسیار قدرتمند است. هرچه به حالت خواب نزدیک تر شوید، ایده ها و یا به اصطلاح کلیدهای شما بیشتر نمایان می شوند. زمانی که از خواب بیدار شوید، احتمالاً می دانید که ذهن شما در آن مرحله چرت زدن و ابهام، کجا رفته است. هر چیزی را که به خاطر دارید یادداشت کنید، این ناخودآگاه شما است که با شما صحبت می کند.


  1. موفقیت را تجسم کنید

مهم نیست که موفقیت شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، اگر می خواهید یاد بگیرید چگونه از ذهن ناخودآگاه خود برای موفقیت استفاده کنید، موفقیت خود را تجسم کنید.

با فعالیت فیزیکی، ذهن ناخود آگاه مان شروع به ارائه راه ‌حل می‌ کند. در هر حال، اگر در جلوی ذهن مان اهداف مان را قرار دهیم، ضمیر ناخود آگاه ما شروع به ایجاد انگیزه هایی برای ما خواهد کرد. اگر ما انگیزه های موثر تری می ‌خواهیم، این کار به تجسم اهداف خود و ارائه دقیق آن‌ ها کمک خواهد کرد.

از نظر انگیزه‌ ها، این ها ایده‌ هایی هستند که ضمیر ناخودآگاه ما خلق می‌کند و ذهن هشیار ما نیز آن را عملی می کند. بدون داشتن یک دیدگاه برای آنچه که می‌ خواهید انجام دهید، ممکن است رسیدن به راه‌ حل مشکل باشد.


  1. با ذهن خود بیشتر در تماس باشید

یک راه برای انجام این کار مدیتیشن است. برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در یک موقعیت راحت قرار بگیرید و شروع به خالی کردن ذهن خود کنید. از نظر موقعیت در هنگام مراقبه، هیچ موقعیت درست یا نادرستی وجود ندارد. ایده این است که راحتی پیدا کنید و به خودتان اجازه دهید تا ذهن خود را رها کنید.


  1. مواظب بدنتان باشید

به بدنتان اهمیت بدهید. از تغذیه سالم گرفته تا ورزش منظم، هر کاری برای مراقبت از بدنتان انجام دهید. نوشیدن  مقدار آب کافی در روز، خوردن وعده های غذایی مناسب و ورزش منظم همه مواردی هستند که ضروری هستند و باید موردتوجه قرار گیرند. با انجام این کارها مطمئن می شوید که از بدن و ذهن خود به خوبی مراقبت می کنید.


و اما سخن پایانی ...

یادگیری چگونگی استفاده از ذهن ناخودآگاه، امری است که به هنگام ایجاد عادت ها و به کارگیری آنها در زندگی به کمک شما خواهد آمد. در این مسیر انواع موانع مختلف وجود دارد و ایجاد این مسیر کار آسانی نیست. با این وجود، از طریق این فعالیت ها و درک رابطه بین سطوح مختلف ذهن مان، می توانیم بهتر به آن عمل کرده و به موفقیت برسیم.

منبع: قدرت ذهن ناخودآگاه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.