روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

شامپو اسیدی یا بازی

این سوال همیشگی درباره زیبایی است: شامپو بزنیم یا نه؟

به نظر کارشناسان، یک قانون واحد وجود ندارد. همه چیز بستگی به شامپو، نوع مو و میزان آفتاب، نمک و آلودگی دارد که موهایمان در معرض آنها است.

  

نوع مناسب

شامپوها به دو دسته تقسیم می‌شوند: پایه اسیدی و پایه بازی.

معمولا شامپوهای بازی ارزان تر بوده و در سوپرمارکت ها یافت می‌شوند و با سدیم لوریل سولفات (SLES) درست شده‌اند که باعث کف کردن آنها می‌شود. از طرف دیگر، شامپوهای اسیدی معمولا در آرایشگاه ها به فروش می‌رسند و معمولا فاقد سدیم لوریل سولفات بوده و ملایمتر هستند.

جفری ماهانای، متخصص کاشت مو در سیدنی می‌گوید: "اگر از شامپوی با پایه اسیدی استفاده می‌کنید، باید موهایتان را دفعات بیشتری بشویید اما استفاده روزانه از شامپوی بازی، می‌تواند به موهایتان آسیب برساند."

چربی مفید

ما موهایمان را به منظور پاک کردن چربی انباشته شده روی آنها می‌شوییم. این روغن طبیعی از موهای شما محافظت می‌کند، اما میزان بیش از حد آن موهای شما را چسبناک و نرم می‌کند. جالب است که هر کدام از ما مقدار متفاوتی چربی روی سر خود تولید می‌کنیم.

دکتر سوزان لین، متخصص سلامت زنان از آمریکا می‌گوید: "اینکه هر کس هر چند وقت یکبار باید موهایش را بشوید، کاملا به آن فرد بستگی دارد. برخی بعد از چند ساعت موهایشان چرب می‌شود، در حالی که برخی می‌توانند روزها بدون شستن موهایشان سر کنند."

البته نوع شامپو و چربی تنها متغیرها نیستند. از نظر ماهانی: "به نوع مویی که دارید هم بستگی دارد. موهای ضخیم و وز، کمتر از موهای نازک و شکننده نیاز به شستشو دارند چون بیشتر چربی جذب می‌کنند. افراد با موهای نازک، احتمالا باید هر روز شامپو کنند تا از چربی اضافه خلاص شوند و بهتر است شامپوی اسیدی استفاده کنند."

چه مقدار خیلی زیاد است؟

ماهانی می‌گوید: "اندازه سوراخ طرف شامپو به شما می‌گوید چقدر باید استفاده کنید. اگر سوراخ بزرگی دارد، احتمالا میزان زیادی آب دارد، بنابراین باید مقدار بیشتری، تقریبا به اندازه سکه 50 سنتی استفاده کنید. اگر سوراخ کوچکی دارد، احتمالا غلیظ است، بنابراین مقدار کمی، تقریبا اندازه سکه 10 سنتی کافی است.

کی شامپو نکنیم؟

چند سال پیش حرکت های "ضد شامپو" به پا خاستند که از مردم می‌خواستند شامپوهای سنتی را با محصولات طبیعی یا آب جایگزین کنند. هم لین و هم ماهانی عقیده دارند که محصولات طبیعی برای مو، جایگزین خوبی برای انواع حاوی مواد شیمیایی هستند، اما به کسی توصیه نمی‌کنند که کلا از شستن موها دست بردارد.

لین می‌گوید: "استرالیایی‌ها معمولا موهایشان را در معرض آفتاب، نمک و آلودگی قرار می‌دهند. در چنان آب هوایی، بهترین راه مراقبت از پوست سر و موها شامپو کردن آنها است. آب به تنهایی نمی‌تواند آنها را تمیز کند."

در عوض، لین پیشنهاد می‌کند به موهایتان هر از گاهی استراحت بدهید و فاصله‌ای بین شامپو کردن بیندازید که کمک می‌کند موها سالم تر و قوی تر شوند.

منبع: شامپو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.