روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

روشهای زندگی سالم

چگونه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم؟

موانع اجابت مزاج منظم چیست؟

برخی از عادات رایج روزانه ما خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید مهم اند، اجابت مزاج نیز یکی از همین عادات است و میتواند نشانگر موارد مهمی باشد.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ اجازه دهید در مورد مدفوع صحبت کنیم. ما قبلا در این مورد حرف زده ایم بنابراین شما احتمالا می دانید که چه زمانی مدفوع تان، بو یا ظاهر عجیبی دارد. اما نحوه دفع مدفوع تان چطور؟ چقدر طول می کشد؟ چند بار به دستشویی می روید و چگونه روی توالت می نشینید . . . به زودی خواهید فهمید. ما با چند متخصص گوارش قابل اعتماد مشورت کردیم تا حقایق را در این باره بیان کنند. در زیر، نظرات آنها را در مورد عادات اجابت مزاج تان می خوانید.  

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید یک بار در روز دستشویی بروید

دکتر فلیس ساسمن، مدیر مرکز موناهان جی در نیویورک می گوید: افراد به طور متوسط، یک یا دو بار در روز به دستشویی می روند. اما بسیاری از مردم، بسیار بیشتر به دستشویی می روند. مدفوع نکردن برای یک، دو یا حتی سه روز نیز ایرادی ندارد. به طور خلاصه، اگر حالتان روبراه است و در معده تان، احساس ناراحتی نمی کنید، اینکه هر زمانی موقعش رسید به دستشویی بروید، مشکلی ایجاد نمی کند و نیازی به نگرانی نیست.

ساسمن می گوید: قانون دفع مدفوع، این است که چیزی به عنوان نرمال وجود ندارد ( فقط از دیدگاه یک نفر طبیعی به حساب می آید. ) اگر شما قبلا یک بار در روز دستشویی می رفتید اما ناگهان ۳ یا ۴ بار در روز دستشویی می روید، چطور؟ ساسمن می گوید که علت آن می تواند به سادگی رژیم غذایی (اخیرا مقداری گوشت فاسد خوردید؟ ) یا به پیچیدگی یک بیماری اسهال عفونی باشد. حتی می تواند یک تغییر خوب باشد، مثلا شاید شروع به خوردن فیبر بیشتری کرده اید. نکته مهم این است که اگر برنامه دفع مدفوع جدیدتان باعث ناراحتی معده مداوم شده یا مراجعه مکرر به دستشویی در موقعیت اجتماعی تان مشکل ایجاد کرده، به پزشک مراجعه کنید.

اجابت مزاج منظم، چیز خوبی است

اگر شما می توانید وقت اجابت مزاج تان را تنظیم کنید، این بدان معناست که شما یک سیستم گوارشی سالم دارید. اما اگر کاملا منظم نیستید، نگران نشوید. شما می توانید در هر زمانی از روز به دستشویی بروید اما کارشناسان متوجه شده اند که اجابت مزاج در اول صبح، متداول تر است. ساسمن می گوید: اکثر مردم، سنگین ترین وعده غذایی را در شب می خورند بنابراین هنگامی که شما بیدار می شوید، غذا ساعت ها وقت داشته که هضم شود و در روده شما جای گیرد.

او همچنین توضیح می دهد که وقتی شما دراز کشیده اید، روده هایتان بسته می شوند بنابراین شما فشار کافی برای بیدار شدن و رفتن به دستشویی را احساس نخواهید کرد. اما هنگامی که سرپا می ایستید، روده های شما باز شده و مدفوع تان به سمت پایین ، تغییر مکان می دهد. دومین زمان متداول برای اجابت مزاج، هیچ ربطی به بیولوژی ندارد و به طبیعت انسان مربوط می شود، بسیاری از مردم هنگامی که از سرکار به خانه می رسند، به دستشویی مراجعه می کنند. لیزا گانجهو، استادیار بالینی پزشکی در مرکز پزشکی لانگون نیویورک می گوید: این، تنها به دلیل آن است که وقتی برای استراحت و اجابت مزاج وجود دارد.

رفتن به دستشویی بعد از وعده های غذایی، همیشه نشان دهنده مشکل نیست

اگر اینطور به نظر می رسد که شام، بلافاصله از طریق مدفوع کردن از بدنتان خارج می شود، به این دلیل نیست که شما یک سیستم گوارشی فوق العاده کارامد دارید. درعوض گانجو می گوید: بیشتر احتمال دارد که دستگاه گوارش شما هرگز به رشد و بلوغ کافی نرسیده باشد. او می گوید: مدفوع کردن بلافاصله بعد از خوردن غذا، یک نوع رفلاکس است که نوزادان دارند. برای بعضی از مردم، آن رفلاکس هرگز از بین نمی رود.

ساسمن می گوید هرچند ممکن است ایده آل نباشد اما رفتن به دستشویی بعد از وعده های غذایی، کاملا طبیعی است و چیزی نیست که نگرانش باشید. مدفوعی که شما پس از شام دفع می کنید، از غذایی نیست که اندکی پیش در دهانتان قرار داده اید(حتی اگر غذا، چیزی باشد که باعث رفلاکس می شود. ) بنابراین بدن شما مقدار زمان زیادی برای جذب مواد مغذی داشته است. تنها مشکلی که ساسمن در موردش صحبت می کند، در صورتی است که مدفوع شما آبکی باشد، شناور می شود و بوی بدی داشته باشد. ( که به احتمال زیاد بدان معناست که شما چربی ها را به خوبی جذب نمی کنید. در آن صورت شما باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. )

قهوه واقعا باعث حرکت مدفوع می شود

شما می دانید که این درست است اما ممکن است کنجکاو باشید که دلیلش چیست. گانجهو می گوید: دلیلش این است که کافئین باعث تحریک روده های شما می شود. این ماده باعث انقباض روده های شما شده که به نوبه خود، مدفوع را به سمت رکتوم شما هل می دهد. بنابارین چندان غیر معمول نیست که مردم پس از نوشیدن قهوه صبحگاهی شان به دستشویی بروند.

دروه های پریود و مدفوع بیشتر، ارتباط نزدیکی با هم دارند

این مورد را به لیست چیزهای ناعادلانه اضافه کنید: پریود شدن، اغلب به معنای گرفتگی عضلات شکم، نفخ و…، فرد زمان بیشتری در توالت است. گانجهو می گوید که این مسئله باید مربوط به هورمون ها باشد. او می گوید: بسیاری از خانم ها می گویند که در زمان پریودشان، مدفوع شل تری دارند. دانشمندان معتقدند که این امر به علت هورمون هایی است که شما در طول چرخه قاعدگی تان ترشح می کنید. (به نام پروستاگلاندین ها) که باعث منقبض شدن رحم تان می شود و گاهی اوقات می توانند وارد روده های شما شده و باعث منقبض شدن آنها نیز شوند. انقباض روده ها یعنی اجابت مزاج بیشتر.

 

روش شما مهم است

اگر فکر می کنید که اجابت مزاجتان، زیادی طول می کشد، ساسمن می گوید این امر می تواند به این خاطر باشد که شما درست نمی نشینید. علم ثابت کرده که موثرترین وضعیت برای اجابت مزاج، در زاویه ۹۰ درجه ای که توسط نشستن روی یک توالت معمولی ایجاد می شود، نیست بلکه بهترین وضعیت، کمی بیشتر از زاویه ۴۵ درجه ای است که شما در هنگام چمباتمه زدن بر روی زمین پیدا می کنید. این، به زمان اجداد ما بر می گردد که توالت وجود نداشت و هر کس برای اجابت مزاج باید چمباتمه می زد.

چمباتمه زدن، موقعیت رکتوم شما را تغییر می دهد بنابراین در زاویه ای قرار می گیرد که اجازه می دهد مدفوع با حداقل تلاش به بیرون لیز بخورد. متاسفانه تسلط بر این وضعیت در توالت های مدرن، آسان نیست. ساسمن می گوید پیشنهاد ما این است که از یک زیر پایی مخصوص توالت فرنگی استفاده کنید. آنها واقعا موثرند.

یبوست در تعطیلات، کاملا طبیعی است

شما در یک تعطیلات خانوادگی هستید، از روزهای استراحت تان در یک ساحل آفتابی و شنی لذت می برید اما فقط یک مشکل وجود دارد ( شما چند روز است که دستشویی نرفته اید. ) یک مطالعه تخمین زد که ۴۰% از افراد، یبوست تعطیلات را تجربه می کنند. با این حال ساسمن و گانجهو می گویند که دانستن رقم واقعی، غیر ممکن است.

اما مشکل چیست؟ ساسمن می گوید: فقط نشستن در هواپیما برای چند ساعت، برای خشک کردن روده بزرگ شما کافی است. فشار جوی در داخل هواپیما با فشار بیرون متفاوت است بنابراین به آرامی، آب را از بدن و روده های شما بیرون می کشد. کم آبی بدن شما هنگامی بدتر می شود که تمام وقت تان را در ساحل یا به گشت و گذار سپری می کنید و فراموش می کنید به اندازه زمانی که در خانه بودید، آب بنوشید. در همین حال، شما احتمالا مقدار زیادی غذا (احتمالا سرخ شده و چرب) می خورید که در حالت معمول مصرف نمی کردید و دستشویی رفتن در یک محل ناآشنا و حتی احتمالا در یک منطقه زمانی دیگر نیز می تواند روده شما را خجالت زده کند.

هر چقدر که لازم است، زمان بگذارید

آیا شما هنگامی که روی دستشویی نشسته اید، کل یک روزنامه را می خوانید یا چندین مرحله از بازی مورد علاقه تان را درگوشی انجام می دهید؟ خواه زمان زیادی را در توالت صرف کنید و خواه خیلی سریع اجابت مزاج کنید، هیچ اشکالی ندارد. اگر اینکار برای شما ۵ دقیقه طول می کشد، اما اگر ۲۰ دقیقه هم طول بکشد، ایرادی ندارد. گانجهو می گوید: در اکثر اوقات، شما حتی مجبور نیستید در موردش فکر کنید. روده بزرگ می داند چه زمانی خالی شود.

بااین حال اگر به نظر می رسد که اجابت مزاج تان، مدت بسیار زیادی طول می کشد. ( چون واقعا زور می زنید یا چون لازم است با نشستن در یک وضعیت خاص به دفع مدفوع تان کمک کنید یا حتی یک انگشت را در مقعدتان فرو ببرید، باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. ساسمن می گوید: بعضی از مردم که مشکل زیادی در دفع مدفوع دارند، ممکن است دارای برخی از اختلالات آناتومیک باشند که ممکن است، بر رکتوم، تاثیر منفی گذاشته باشد.

منبع:موانع اجابت مزاج منظم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.